Mýty o panice, omyl se smrtí a nemocí.

Panický záchvat je v mnoha rysech podobný infarktu. Patří k němu bušení srdce, bolest na hrudníku, pocení a potíže s dýcháním. Panickým záchvatům se dříve říkalo srdeční neurózy, právě kvůli podobnosti příznaků. Po prvním záchvatu paniky lidé často přijedou na pohotovost do nemocnice, nebo kontaktují lékaře, který pak přijede pacienta urychleně vyšetřit. Postiženého člověka pak překvapí, že lékaři nenacházejí žádný zásadní problém. Jejich symptomy neodpovídají obvyklému průběhu infarktu. To jsou mýty o panice a omyl se smrtí a nemocí.

Infarkt to nebyl.

Po nějaké době tedy pacient absolvuje všechna obvyklá vyšetření a kardiolog oznámí praktickému lékaři, že nenašel žádnou srdeční poruchu, možná lehce vyšší hodnoty na EKG, ale ne natolik, aby to bylo klinicky významné. Lékař tedy sdělí svému pacientovi, že měl lehce zvýšené výsledky EKG, ale je v pořádku. Všechno je to v hlavě – je naneštěstí věta, kterou lidé často používají ve spojitosti s úzkostí. Leckdo si to přebere jako „všechno si to vymýšlíš“. Snaží se tedy uvěřit, že si svůj záchvat vymysleli a někdy i pochybují o zdravém rozumu. Ale jejich pocity byly nepochybně skutečné: „srdce mi bušilo a nemohla jsem dýchat, jak to tedy může být můj výmysl?“ Jsou to tedy mýty o panice?

Příznaky panického záchvatu samozřejmě nejsou výmysl. Změny tělesné teploty, pocení i zvýšený tep lze při záchvatu paniky pozorovat i v laboratorních podmínkách. „Všechno je to v hlavě“, ve skutečnosti znamená „má to psychologickou příčinu“ nebo „příčina je v hlavě“. Reakce při panickém záchvatu jsou velmi fyzické a velmi skutečné. Příčiny jsou ale v emocích, nikoli ve fyzické nemoci.

Jak tedy rozlišit infarkt od záchvatu paniky? Bolest na hrudi je jedním z charakteristických a zjevných příznaků při ischemické chorobě srdeční, zároveň je to ale symptom, který si lidé nejčastěji vykládají špatně. Existuje asi 101 různých příčin pro bolest hrudníku a ischemická porucha je jen jednou z nich. Máme včasné varování při infarktu a máme falešné poplachy. Lidská povaha je už taková, že často ignorujeme skutečné varovné signály a těmi falešnými se trápíme. jinými slovy, nenechte se unést vlastními diagnostickými pokusy.

Zdroj: Roger Baker