Specifické poruchy u dětí

Vhodná terapie pro děti se specifickými poruchami učení

Každý rodič se snaží, aby jeho děti měli jen to nejlepší. O to víc to platí v případě, když zjistí, že s ním není něco v pořádku. Abyste mohli své dítě podpořit a dát mu opravdu to nejlepší v případě, že je mu diagnostikována některá ze specifických poruch učení (SPU), jsou tu odborníci, kteří vám pomohou.

K léčbě SPU se používá některá z psychologických metod a farmakoterapie nebo jejich kombinace. Konkrétní postup se však stanovuje individuálně na základě vyšetření a potřeb klientů. Abyste si mohli udělat přehled o tom, co vás a vaše dítě může potkat, čtěte dál.

Co jsou specifické poruchy učení?

Specifická porucha učení je neurovývojová porucha, která ovlivňuje schopnost jedince zpracovávat určité druhy informací. Tyto poruchy se často diagnostikují po nástupu dětí do školy. Patří mezi ně poruchy čtení (dyslexie), poruchy psaní (dysgrafie), poruchy v oblasti matematiky (dyskalkulie), poruchy koordinace motoriky a další poruchy.

Děti i dospělí s SPU mohou mít problémy s rozpoznáváním a interpretací písmen, čísel, slov, znaků nebo jiných symbolů, což může způsobovat problémy při čtení, psaní nebo matematických výpočtech. Tyto potíže mohou doprovázet obtíže s pozorností, pamětí a řešením problémů. To ovšem neznamená, že je takový jedinec hloupý nebo má nižší IG.

SPU nezpůsobuje nedostatek intelektu nebo špatná či nedostatečná výchova. Jedná se totiž o specifický deficit v určité oblasti kognitivního zpracování, které mohou být způsobeny různými faktory. Lidé s SPU mívají silné stránky – vynikající prostorové myšlení nebo umělecké nadání.

Pro úspěšné zvládnutí poruchy učení je důležité, aby se porucha diagnostikovala co nejdříve. Poté už je potřeba vybrat vhodný způsob řešení, který pomůže jednotlivcům s SPU překonat své obtíže a dosáhnout úspěchu ve škole a v životě.

Metody používané při léčbě

V případech, kdy je poruchu potřeba řešit akutně se někdy sahá k farmakoterapii, která se kombinuje s některým z terapeutických přístupů. Často je však psychoterapie dostačující. Používají se principy behaviorální terapie a terapie učení.

Behaviorální terapie

Behaviorální terapie se zaměřuje na změnu nežádoucího chování a emocionálních reakcí prostřednictvím systematického učení nových dovedností a nácviku zdravějších způsobů myšlení, cítění a jednání. Terapeut s klientem společně identifikují nežádoucí chování a emocionální reakce. Poté společně pracují na nácviku nových dovedností a způsobů jednání, aby se předešlo nebo snížilo nežádoucí chování a obtíže. Tato terapie je účinná u celé řady psychických poruch, které mohou na SPU navazovat. Behaviorální terapie využívá několik technik, které používá k identifikaci a změně myšlenkových procesů a chování, které způsobují problémy v každodenním životě.

Behaviorální terapie se ukázala jako účinná pro specifické poruchy učení, protože pomáhá dítěti lépe zvládat poruchu učení a snižovat negativní dopady poruchy na jeho každodenní život.

Zaměřuje se na konkrétní chování a učení prostřednictvím opakovaného tréninku a zpětné vazby. Děti se učí nové strategie učení, jako jsou například vizuální nebo zvukové asociace, které mu umožní lépe rozpoznat a zapamatovat si informace. Terapie může zahrnovat také cvičení zaměřená na rozvoj motorických dovedností nebo na zlepšení pozornosti a koncentrace.

Další technikou používanou v behaviorální terapii pro specifické poruchy učení je systematická desenzibilizace, která pomáhá překonat stres a úzkost spojené s učením. Terapeut pomáhá dítěti postupně se vystavovat situacím, které ho stresují, a učí ho, jak se s nimi úspěšně vypořádat.

Výhodou behaviorální terapie pro pomoc se specifickými poruchami učení je, že se zaměřuje na konkrétní problémy a poskytuje praktické nástroje k řešení těchto problémů.

Je důležité si uvědomit, že každé dítě je jedinečné a může potřebovat kombinaci různých terapií. Proto je důležité najít přístup, který je nejvhodnější pro dané dítě.

Terapie učení

Dalším přístupem, který se používá při terapii spojené se specifickými poruchami učení je terapie učení. Zaměřuje se na řešení problémů s učením a poruchami pozornosti, které mohou bránit úspěšnému plnění školních a pracovních úkolů. Cílem terapie učení je pomoci lidem zlepšit schopnosti, zvládnout specifické výzvy a rozvíjet potenciály.

Terapie učení zahrnuje různé terapeutické techniky a cvičení, které pomáhají zlepšovat čtení, psaní, počítání a další dovednosti.

Jak funguje terapie učení?

Terapie učení se zaměřuje na zlepšení schopností učení a řešení problémů. Obvykle zahrnuje spolupráci mezi terapeutem a klientem, aby se identifikovaly problémy a cíle a plánovaly se kroky potřebné k jejich dosažení. Terapie může být krátkodobá nebo dlouhodobá a může se zaměřovat na různé oblasti, včetně školních a akademických problémů, pracovních výkonů a obecných dovedností učení.

1. Rozvoj strategií učení: najdeme strategie, které jsou pro dítě nejúčinnější a zjistíme je může využít v různých situacích.

2. Zlepšení pozornosti a koncentrace: dítě se učí zlepšit svou schopnost soustředit se a udržet pozornost na úkolu.

3. Zlepšení paměti: dítě se učí zvládnout různé techniky pro zlepšení své paměti a uchování informací.

4. Zlepšení plánování a organizace: pomáháme dítěti rozvíjet schopnosti plánování a organizace, aby se snáze zvládalo úkoly.

5. Rozvoj řešení problémů: pomáháme dítěti rozvíjet schopnost řešit problémy a hledat efektivní řešení.

Při sestavování plánu terapie pro dítě s SPU je potřeba přihlédnout k tomu, jak je dítě staré, jakou poruchu má a jak se dále projevuje. Každý jedinec s SPU je zkrátka jiný a každý případ vyžaduje individuální přístup a kombinaci různých terapií a metod. Odborníci v terapeutické praxi jsou však na základě svých schopností toto rychle odhalit a pomoci vašemu dítěti vše zvládnout.

1 názor na “Vhodná terapie pro děti se specifickými poruchami učení”

  1. Pingback: Jak poznat specifické poruchy učení? - Psychoterapie Vacek®

Diskuse uzavřena.

Scroll to Top