Léčba panické poruchy

Úspěšná léčba panické poruchy: léky nebo terapie?

Náhlý strach a hrůza bez zjevné příčiny, která přestane stejně rychle jako přišla. Přesně to zažívají lidé s panickou poruchou. Někdy odejde po pár minutách, jindy se vrací ve vlnách i několik hodin v kuse. Pokud jste podobné pocity již zažili, nemuselo se sice o panickou poruchu. V případě, že se vám podobné stavy vrací, je na místě vyhledat odbornou pomoc.

Jak poznáte, že trpíte panickou poruchou? Při panickém záchvatu dojde náhle k záchvatu intenzivního strachu, pocitu, že se něco hrozného přihodí, a také pocitu ztráty kontroly.

Během samotného panického záchvatu můžete prožívat celou řadu příznaků. Nejčastější jsou strach ze smrti, zbláznění se nebo ztráty kontroly nad sebou, palpitace a bušení srdce, bolesti na hrudi, pocity nedostatku dechu, závratě nebo pocity na omdlení, silný třes, pocení, nucení na zvracení nebo zvracení, bolesti žaludku, mravenčení v rukou a nohách, návaly horka nebo zimnice, depersonalizace nebo derealizace.

Náhlý začátek a vysoká intenzita tělesných symptomů je natolik děsivá, že snadno sami sebe přesvědčíte, že máte velmi vážnou tělesnou nebo duševní chorobu. Po záchvatu někdy přetrvává třes, napětí a vyčerpání. Jindy dochází k uvolnění a letargii.

Jak reagovat, když vás postihne panická ataka?

Je naprosto běžné, že se postižený snaží ze situace uniknout nebo co nejrychleji vyhledat pomoc a bezpečí. Důsledkem záchvatů paniky pak bývá snaha se těmto situacím vyhnout.

Velmi často lidé s panickou poruchou vyhledají lékaře se specializací v interně, neurologii či gastroenterologii. Vyšetření však většinou neprokáží žádný problém. Často se stává, že se k psychiatrovi dostanou až po mnoha letech. Mnohdy je okolí považuje za hypochondra.

Jak léčit panickou poruchu?

Panická porucha se léčí jak psychoterapeuticky, tak farmakoterapeuticky. Léky sice bývají rychlejší, ale psychoterapie má dlouhodobější výsledky. Jako optimální se tedy jeví kombinace obou přístupů. Nejčastěji využívanou alternativou ke specifické psychoterapii u panické poruchy je podávání benzodiazepinů a antidepresiv.

Léky pomáhají potlačit problémy v akutní fázi. Zvládnete tak velmi dobře první fázi nemoci. Léky vám pomohou potlačit příznaky a projevy panických atak. Postupem doby však může jejich účinnost klesat. Proto byste měli kombinovat léky s psychoterapeutickou léčbou.

U panické poruchy se jako vhodná ukázala kognitivně behaviorální terapie. Základními krokem je edukace. Při sezení vám vysvětlí vztah mezi myšlenkami, emocemi, tělesnými reakcemi a chováním. Poté vám terapeut vysvětlí jednotlivé kroky léčby a vy se rozhodnete o tom, jak dále postupovat. Naučíte se odstraňovat panické záchvaty pomocí kontroly dechu a pomocí interoceptivní expozice (zrychleným dýcháním, tělesným cvičením, rotací apod.).

Během sezení vás terapeut povede a pomůže vám objevit cesty, jak zvládnout panickou ataku, poznat, že se blíží, a zabránit jejímu propuknutí. Najdete postupy, které vám pomohou ovládnout fyzické projevy ataky.

Velmi důležitá je důvěra v terapeuta a jeho postupy. Je ideální, pokud máte možnost ho kontaktovat i mimo sezení. I když nebudete muset tuto možnost využít, budete vědět, že ji máte. A to pro vás může mít uklidňující účinky. Po absolvování intenzivní terapie pak můžete docházet na sezení v delších intervalech. Tato sezení vám pomohou si zvnitřnit naučené vzorce a případně upevnit nové mentální nastavení.